Het BSR-model gebruikt psychografische waarden om mensen in te delen in verschillende leefstijlen. Deze leefstijlen worden gecreëerd vanuit twee assen: de sociologische as en de psychologische as. De sociologische as loopt tussen ‘ego’ en ‘groep’, de psychologische as loopt van ‘extravert’ naar ‘introvert’.
Twee assen
De sociologische as loopt van ‘ego’ naar ‘groep’. Deze begrippen staan voor de mate waarin iemand gericht is op het individu, versus de groep. Mensen aan de ‘ego’ kant van het model overwegen vooral de impact op de eigen persoon bij het maken van beslissingen in hun leven. Mensen aan de andere kant van het model, aan de ‘groep’ kant, overwegen juist meer het belang van de groep in hun beslissingen en gedrag.
De psychologische as loopt van ‘introvert’ naar ‘extravert’. Deze as geeft aan hoe men met emoties omgaat. Mensen aan de introverte kant van het model zijn wat meer ingetogen en houden hun emoties dicht bij henzelf. Mensen aan de extraverte kant van het model zijn juist naar buiten gericht en gaan op een open manier met hun emoties om.
Vier segmenten
Door deze assen te laten kruisen, ontstaan vier segmenten. Deze segmenten zijn aan vier woorden en kleuren gekoppeld. Van linksboven naar linksonder, met de klok mee zijn het:
De rode leefstijl (vrijheid)
De gele leefstijl (harmonie)
De groene leefstijl (zekerheid)
De blauwe leefstijl (controle)
Omdat ieder mens een bepaalde positie heeft op iedere as, zijn mensen in te delen in deze leefstijlen. Dat betekent echter niet dat iedereen binnen een bepaalde leefstijl hetzelfde is. Ook binnen de leefstijlgroepen is grote diversiteit te vinden. We zien dat iedereen alle vier de leefstijlen in bepaalde mate in zich heeft. Eén kleur is echter dominant, deze kleur benoemen we dan als ‘de kleur’ van de persoon.
In het model is het mogelijk om verschillende kernwaarden te plotten. Dit overzicht met waarden ziet er als volgt uit:
BSR™ en Leefstijlvinder
In het onderzoek voor de Leefstijlvinder is dit BSR-model als basis genomen. De vragen die de BSR-positie van een persoon bepalen zijn ook specifieke vragen over vakantie en vrije tijd meegenomen om de nieuwe Leefstijlen Vakantie en Vrije Tijd te bepalen. Meer informatie over deze methode is te vinden op de pagina ‘achtergrond’.
Omdat BSR™ als basis is gebruikt, zijn de verschillende leefstijlen die in dit onderzoek gevonden zijn te plaatsen in het BSR-model. Dat is hieronder te zien. Door op deze wijze te kijken naar de leefstijlen is duidelijk te zien welke groepen meer verwantschap hebben met elkaar. Zo zijn zowel de Avontuurzoekers als de Plezierzoekers extravert georiënteerd, en hebben zowel de Harmonie- als de Verbindingszoekers een groep-oriëntatie. Door te kijken naar de positie van de leefstijl in het model en dit te combineren met het waardenmodel, is het ook mogelijk om een beeld te krijgen van de gedeelde waarden van mensen met deze leefstijl.
Meer weten?
Wil je nog meer weten? En ben je benieuwd bij welke doelgroep jouw klanten horen? Registreer je dan.
Meer weten over de doelgroepen?
Wil je nog meer weten? En ben je benieuwd bij welke doelgroep jouw klanten horen? Registreer je dan.