Wat zijn de mogelijkheden van deze website?
Op deze website kun je informatie vinden over de verschillende leefstijlen die we herkennen in het domein Vakantie en Vrije Tijd. Daarnaast kun je zien welke leefstijlen in welke gemeentes het meest voorkomen. Als je een account aanmaakt – door je te registreren – kun je dit tot op postcodeniveau (cijfers) terugzien. Ook kun je dan al een eerste blik krijgen op de leefstijlen binnen jouw eigen klantenbestand. Wil je nog meer weten? Dan kun je een autorisatie aanvragen. Ga voor meer informatie naar registreren en autoriseren.
Hoe zijn de zeven leefstijlen tot stand gekomen?
De zeven leefstijlen zijn tot stand gekomen op basis van uitgebreid onderzoek van MarketResponse, in opdracht van negen provincies. Allereerst zijn gesprekken gevoerd met recreanten, om te horen wat zij doen in hun vakantie en vrije tijd, en hoe zij daarin verschillen. Daarna heeft een representatieve groep van meer dan 2.000 Nederlanders een vragenlijst ingevuld. Met behulp van statische analyses werden toen de zeven leefstijlen zichtbaar.
Klik hier voor meer informatie over de achtergrond van het onderzoek.
Mijn doelgroep is heel Nederland. Waarom is deze informatie waardevol? Wat kan ik nu verder?
Onze stelling is dat er niet één, doorsnee, Nederlandse recreant is. Iedere groep recreanten heeft zijn eigen voorkeuren en behoeftes in vrije tijd en vakantie. Daarom zal elk aanbod beter of minder goed aansluiten bij deze zogenaamde leefstijlen. Om te bepalen welke leefstijl nu het meest aangesproken wordt, kun je een postcode-analyse doen. Dan zie je wie er nu gebruik maken van het aanbod. Je kunt echter ook kijken naar de leefstijlen in jouw regio, en daar het aanbod op aanpassen. Wil je meer informatie over hoe je deze informatie in kan zetten? Neem dan contact op met één van de gecertificeerde adviesbureaus.
Wordt deze informatie elk jaar geüpdatet?
In 2018 is het onderzoek, waar de basissegmentatie op is gebaseerd, uitgevoerd. Het is de bedoeling dat deze informatie meerdere keren per jaar geüpdatet of aangevuld wordt. Kijk voor informatie over de laatste update op de achtergrondpagina.
Wat levert deze informatie mij op?
Niet alle recreanten in Nederland zijn hetzelfde. Door meer inzicht te krijgen in welke leefstijlen zich in jouw gebied bevinden, en welke leefstijlen jou het meest bezoeken, is het mogelijk om je dienstverlening nog verder te verbeteren. Zo kun je je aanbod aan laten sluiten bij de behoeften van de leefstijlen in jouw regio of klantenbestand. Maar het is ook mogelijk om met deze kennis jouw aanbod beter onder de aandacht te brengen bij verschillende doelgroepen.
Is dit allemaal gratis te gebruiken?
Ja! De acht provincies die de Leefstijlvinder Vakantie en Vrije Tijd hebben gefinancierd, vinden het belangrijk dat alle informatie voor iedere gebruiker toegankelijk is. Daarom hoef je nergens voor te betalen. Wel vragen we je om je te registreren, zodat de provincies weten wie er gebruik maken van de Leefstijlvinder. En als je nog meer informatie wilt, dan kunnen zij ook een autorisatie verlenen.
Kan iedereen een autorisatie krijgen?
Op dit moment is het voor iedere ondernemer, gemeente of organisatie binnen de deelnemende provincies mogelijk om een autorisatie aan te vragen. Het gaat om de volgende provincies: Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zuid-Holland. Voorwaarde daarbij is dat de informatie gebruikt wordt voor vraagstukken in het domein van Vakantie en Vrije Tijd.
Voor ondernemers, gemeenten en organisaties uit de provincies Noord-Brabant en Zeeland is het op dit moment niet mogelijk om geautoriseerd te worden.
Kan ik ook advies verlenen op basis van de Leefstijlvinder?
Voor adviesorganisaties is het ook mogelijk om gebruik te maken van de informatie van de Leefstijlvinder. Om te verzekeren dat deze adviezen op een goede en correcte wijze worden verstrekt, biedt MarketResponse een workshop aan om hiermee te leren werken. Als deze workshop succesvol wordt afgerond, is de betreffende adviesorganisatie voor een jaar een ‘betrouwbare partner’. Voor meer informatie over deelname aan de workshop en betrouwbare partner worden, neem contact op met MarketResponse.
Wie is MarketResponse?
MarketResponse (voorheen SAMR en SmartAgent) is het bureau dat het onderzoek heeft uitgevoerd, dat ten grondslag ligt aan deze leefstijlen. Het onderzoek is gebaseerd op het BSR™ leefstijlmodel, ontwikkeld door MarketResponse.
Met wie kan ik contact opnemen om meer informatie te krijgen over deze leefstijlen en hulp om verder aan de slag te gaan?
Verschillende adviesbureaus hebben een workshop gevolgd bij MarketResponse, waarin zij meer geleerd hebben over de Leefstijlvinder. Deze adviesbureaus noemen wij ‘betrouwbare partners’, en zij zijn bereikbaar voor vraagstukken over het omgaan met de doelgroepen. Contactgegevens van alle betrouwbare partners zijn hier te vinden.
Nog meer vragen?
Stel ze aan de helpdesk.
Meer weten over de doelgroepen?
Wil je nog meer weten? En ben je benieuwd bij welke doelgroep jouw klanten horen? Registreer je dan.